מקלטי מס בינלאומיים
מקלטי מס (tax haven) – מדינות שבהן אין גובים מסים, או ששיעורי המס בהן נמוכים משיעורי המס במדינות אחרות. מדינות אלה מהוות מוקד משיכה להשקעות ולהכנסות ממדינות אחרות, שבהן גבוהים שיעורי המס יותר משיעורי המס שבמקלטי המס. מדינה מחליטה להפוך למקלט מס בעיקר: כדי למשוך אליה משקיעים,כדי לעודד אליה זרימת הכנסות, כדי לספק תעסוקה לאזרחיה וכדי לתת פתרונות נוספים ברמת המאקרו עבורה.
המאפיינים העיקריים של מקלטי המס
1. מיסוי- פטור ממס, או שיעור מס נמוך.
2. יציבות מדינית.
3. נגישות – פיסית ומשפטית.
4. אמנות מס בינלאומיות למקלט המס – אמנות אלו מסדירות את הכרתן של המדינות, המתקשרות עם מדינה זו כמקלט מס, ומונעות נקיטת סנקציות נגד הארגונים, הפועלים ממקלטי מס אלו.
5. מסחר חופשי במטבע חוץ.
6. זמינות כוח עבודה – לרבות תשתית טובה של נותני שירותים, המוציאים לפועל את הטבות המס, כגון: משרדי עורכי דין ורואי חשבון, רישום חברות והכול בעלות יחסית נמוכה.
מקלטי המס העיקריים המקובלים כיום בעולם
הרצון של המדינה לקדם את היתרונות הכרוכים כ"מקלט מס" גורם ללא מעט מדינות לחבור ולהצטרף לשאר המדינות המוגדרות ככזו ולכן מספר מקלטי המס הולך ועולה. אפילו איטליה, מנסה להפוך למקלט מס להשקעות במזרח אירופה, ע"י חתימת אמנות למניעת כפל מס עם רוב מדינות מזרח אירופה ומתן הקלות מיסוי משמעותיות לתושבי חוץ הפועלים מאיטליה.
1. איי בהאמה
איים באוקיינוס האטלנטי – סמוך לפלורידה, ארה"ב. קרבת האיים לארה"ב עודדה את פיתוחם כמקלט מס, במקביל לפיתוחם כאתר תיירות לאמריקנים.
רישום חברה באיים אורך מספר שעות בודדות (עלות של עד 1,000 $ בהאמיים). המערכת המשפטית מבוססת על המשפט המקובל (common law)וקיימת מערכת כללים לפעולת חברה, שבעיקרם הצורך באחזקת סוכן מקומי, שיהיה רשום ברשם החברות.
באיים אין מסים כלל, לרבות מס הכנסה, מס חברות, מס רווחי הון ומס עיזבון. הכנסות הממשלה נובעות אך ורק מאגרות רישום ומביול בסכומים נמוכים, ממס תיירות וממס הימורים, הנגבים מאתרי התיירות ומבתי הקזינו.
באיים יש תשתית רחבה של נותני שירותים, לרבות משרדי עורכי דין ורואי חשבון. בקלות יחסית ניתנים היתרי עבודה לבעלי מקצוע זרים.
2. איי ברמודה
איים באוקיינוס האטלנטי – כ 1,000 ק"מ מזרחית לקרוליינה הצפונית , ארה"ב. האיים מהווים מושבה אוטונומית בחבר העמים הבריטי, והדין הפנימי מבוסס על המשפט המקובל הבריטי.
רק חברות בינלאומיות גדולות, המביאות המלצות מתאגידים בנקאיים במקום מושבן, רשאיות להתאגד באיי ברמודה. לכן, מספר החברות הרשומות באיים הוא קטן, יחסית, אך איכותי (כל המי ומי בעולם העסקי).
חברות, שותפויות ונאמנויות זכאיות לפטור מלא ממסים ישירים ומפיקוח על המטבע, ובלבד ש 40% לפחות מהבעלות על החברות הם בעלות שאינה ברמודית.
3.איי הבתולה הבריטים (B.V.I)
איים באוקיינוס האטלנטי – מזרחית לאמריקה המרכזית. האיים כפופים לשלטון בריטי עם מועצה מחוקקת אוטונומית.
יחידים פטורים ממס על הכנסותיהם, שאינן נובעות ישירות מהאיים עצמם. מס החברות עומד על 15% מההכנסה החייבת. אולם, אם ההכנסה אינה מופקת מהאיים ואינה מועברת לאיים, חל מס חברות בשיעור %1 בלבד. דיווידנדים וריבית המשתלמים לתושבי חוץ פטורים מניכוי מס במקור. אין מס על רווחי הון, על מתנות ואין מס עיזבון.
קיימות אמנות מס עם בריטניה, יפן ושווייץ. אין פיקוח על תנועות מטבע.
4. הונג-קונג
הפכה להיות חלק מסין, אלא שעדיין לא נפגעה עצמאותה בענייני הכלכלה, לפי הסכם בין בריטניה לסין, למשך 50 שנה – עם סיכוי להארכה.
יחידים וחברות בהונג-קונג פטורים ממס על הכנסותיהם, ממקורות שמחוץ להונג-קונג. המס על ההכנסות המופקות בהונג-קונג מגיע ל 15% ומס החברות על הכנסות כאלה הוא בשיעור 17.5%.
הריבית על פיקדונות מט"ח פטורה ממס. גם רווחי הון, דיווידנדים ותמלוגים פטורים ממס. להונג קונג יש אמנת מס אחת בלבד עם ארה"ב, באשר להכנסה מספנות. לפיכך, נקודות התורפה הן חוסר הוודאות המדינית וחוסר באמנות כפל מס.
5. לוקסמבורג
לוקסמבורג שוכנת בין בלגיה לצרפת ולגרמניה. מיקומה הנוח גרם לפיתוח המערכת הפיננסית שלה בהיקפים רחבים.
ההטבות במס ניתנות לחברות אחזקה בלבד, שכל מטרתן היא השתתפות בחברות אחרות. חברות אלה פטורות ממס חברות על הכנסתן מדיווידנדים ומתמלוגים, פטורות ממס רווחי הון ומניכוי מס במקור על דיווידנדים שמחלקות החברות. חברות אלה חייבות מס בשיעור %1 בלבד.
6. איי קיימן
איים באוקיינוס האטלנטי, השוכנים כ 700 ק"מ דרומית למיאמי, פלורידה. משנת 1959 האיים הם מושבת כתר בריטי בעלת אוטונומיה עצמאית.
המערכת הבנקאית באיים מפותחת מאוד – יש בהם יותר מ 500 בנקים, כולל סניפים של בנקים מארה"ב ומיפן.
חברות ונאמנויות באיים פטורות מכל מס. אין באיים מס הכנסה, מס חברות, מס רווחי הון, ניכוי מס במקור ומס עיזבון.
לאיים יש אמנה עם ארה"ב על חילופי מידע ועל דיווח בדבר ניצול האיים, לצורך ביצוע עבירות פליליות, ולרבות סחר בסמים. בכך שופר דימוי האיים בעיני שלטונות ארה"ב והעולם, לעומת המצב קודם לאמנה.
מעבר לכך, האיים אינם קשורים באמנות כפל מס עם מדינות אחרות.
7. קפריסין
אי,במזרח הים התיכון, במרחק של כחצי שעה טיסה מישראל. חברות שאינן מנוהלות מקפריסין, או נשלטות ממנו, פטורות לחלוטין ממס הכנסה. חברות אחרות, הנמצאות בבעלות זרה והרשומות בקפריסין, חייבות במס הכנסה, בשיעור 4.25% לתקופה של 10 שנים הניתנת להארכה.
בשל הצטרפות קפריסין לשוק האירופי המשותף, יועלה שיעור המס באי עד ל 10%- בהדרגה עד לשנת 2010.
שכירים זרים, המועסקים בחברות אלה, חייבים במס אישי, בשיעור זהה, בתנאי שהם אינם מועסקים בקפריסין ושכרם משולם בבנק קפריסאי.
שכירים זרים המועסקים בקפריסין חייבים במס, בשיעור 20%. אמנות כפל מס, שיש לקפריסין, אינן חלות על חברות בקפריסין, שהן בבעלות זרה. חוק החברות המקומי דומה לחוק החברות הבריטי.
לקפריסין יש מערכת בנקאות מפותחת ונוחות תעבורתית נוחה במיוחד לאירופה ולאסיה.
8. שווייץ
במדינה האירופאית קיימות שלוש מערכות מסים: פדרליים, קנטוניים ומקומיים.
המס הפדרלי על חברות 4%-10%, לפי רווחיות החברה. המס הפדרלי על יחידים נע בשיעור של עד 13.2%, לפי מדרגות ההכנסה. רווחי ההון של חברות ממוסים במס הפדרלי הרגיל, ואילו רווחי ההון של יחידים פטורים ממס.
על דיווידנדים ועל ריבית חל ניכוי במקור פדרלי, בשיעור 35%, אלא אם כן יש שיעור נמוך יותר, שנקבע באחת מאמנות כפל המס הרבות, ששווייץ חתומה עליהן.
המס הקנטוני ומסים מקומיים על הכנסות חברות, המשתנות לפי הקנטון, שבו יושבת החברה – בין 12%-36% . ואילו ליחידים, השיעור הוא 2.4%-29%.
חברות אחזקה וחברות, שמושב הקבע שלהן הוא מחוץ לשווייץ, נהנות מתמריצי מס נוספים. בשוויץ, מוגנת הסודיות הבנקאית גם בדין הפלילי וגם בדין האזרחי. מותרת גם פתיחת חשבונות ממוספרים בבנק – ללא שם.
לניטרליות של שווייץ וליציבותה המדינית, יש כוח משיכה נוסף לארגונים עסקיים וליחידים, המחפשים מקלט מס בטוח ונגיש גם בעת מלחמה עולמית.
ההתייחסות השלילית למקלטי מס
בעוד אמנות כפל מס נעשות ונחתמות בהסכמה בין המדינות המתקשרות, וכניסתן של האמנות לתוקף נעשית רק לאחר אשרורן, לפי הדין הפנימי המקובל בכל מדינה, הרי מקלטי מס פועלים בניגוד לרצונן של רוב המדינות ולהסכמתן, בהיותן כלי להברחת הכנסות ומסים מהמדינה למקלט המס.
לכן המדינות בעלות שיעורי המס הגבוה מטילות קשיים על פעילותן של חברות ממקלטי המס, ובין היתר, בקביעת שיעורי מס במקור גבוה מתשלומים, המשולמים לחברות הממוקמות במקלטי המס, ובקביעת מחירי העברה בין מדינותיהם למקלטי המס של הסחורות ולשירותים הניתנים, כדי למנוע את בריחת הרווחים ובעקבותיהם – את בריחת המסים מהמדינה.
מבחני "השליטה והניהול" עוזרים למדינות אלו למנוע את העברתם של הרווחים למקלטי מס. על מנת לקבוע את מקום הפעלת "השליטה והניהול" על החברה או העסק יש לבדוק, מיהו הגורם המוסמך ששולט ומנהל בפועל את החברה או העסק, היכן נקבעת המדיניות העסקית של החברה/העסק והיכן מתקבלות ההחלטות האסטרטגיות המהותיות.
לצורך קביעה זו, יש לדרוש מהחברה או העסק להציג, בין היתר, את הפרטים הבאים:
1. מסמכי התאגדות של החברה.
2. פרטים אודות בעלי המניות בחברה.
3. פרוטוקולים מישיבות הדירקטוריון.
4. התכתבויות ומסמכים הקשורים להחלטות מהותיות ואסטרטגיות שהתקבלו.
5. הסכמי ניהול בתוך קבוצת חברות ו/או עם גורמים חיצוניים, הקשורים עם החברה וחוזים מהותיים נוספים (תשומת לב גם למורשי החתימה).
6. הסכמי התקשרות עם ספקי שירותים שונים (עו"ד, רו"ח וכו').
7. פרטים אודות חשבונות הבנק של החברה/העסק ומיהם מורשי החתימה לפעול בחשבונות הבנק.
8. יפויי כוח שניתנו לגורמים שונים בחברה/עסק או לגורמים חיצוניים בקשר עם הפעילות העסקית או עם פעילות החברה.
9. פרטים אודות מקום החזקתם וניהולם של ספרי החשבונות בעסק/חברה.
10. רשימת עובדי החברה, תפקידם, מקום ביצוע עבודתם ותושבותם (בדגש על בכירים).
שינויי החקיקה הצפויים למקלטי המס
לאחרונה "נולדות" יוזמות רב-לאומיות חדשות למלחמה בתכנוני מס בינלאומיים ובמקלטי המס. בין היוזמות החשובות בעניין זה נכללות:
1. יוזמת ארגון oecd(*)
ארגוןoecd כולל את מירב המדינות המערביות וביניהן מדינות אירופה, ארה"ב, קנדה ומדינות נוספות. להלן העקרונות, שנוקט הארגון במלחמה, במקלטי המס:
א. עקרון חילופי המידע – חילופי מידע בכל נושא למניעת ההתחמקות ממס.
ב. עקרון השקיפות – בעזרתו אפשר יהיה לאתר מי הוא הנהנה האמיתי מהזכויות השונות.
ג. ביטול העדפות לתושבי חוץ – מניעת מצב, שבו מדינות נותנות העדפה לחברות בבעלות תושבי חוץ. .
שלושה דרכים נקבעו ליישום העקרונות לעיל:
א. זיהוי מקלטי המס – לפי היעדר מס, או קיום שיעור מס מזערי, היעדר חילופי מידע אפקטיביים ביחס למשטר המס, היעדר שקיפות על משטר המס; לפי האפשרות לקיום ארגונים וחברות, בלי נוכחות מקומית מהותית. בחודש יולי 2001 התפרסמה רשימת המדינות, החשודות כמקלטי מס לפי הקריטריונים לעיל.
ב. זיהוי משטרי העדפות מס מזיקים בתוך ארגון oecd – לזיהוים נקבעו אותם המאפיינים, האמורים בסעיף קטן א' לעיל.
ג. מעורבות מדינות, שאינן חברות בארגון oecd – זאת, כדי לשתף מספר מקסימלי של מדינות בעולם, גם אם הן אינן חברות בארגון.
2. טיפול מיוחד במקלטי מס (off shore) – גוף זה הוקם בוועידת G 7 . בגוף חברות עשרות מדינות ומטרתו להילחם בהלבנת כספים במישור הבינלאומי.
3. מאמץ האיחוד האירופי – הוראות להטיל פיקוח ומיסוי על חסכונות ועל פיקדונות, ובינתיים באמצעות הטלת חובת ניכוי במקור.
4. התוכנית האמריקאית – מערכת פיקוח בארה"ב למניעת מצב, שבו נישומים אמריקאים ישקיעו באמצעות מבני off shore בחשבונות בנק בארה"ב, שהריבית עליהם פטורה בארה"ב.
לסיכום:
היתרונות של מדינות המוכרות כ"מקלטי מס" גורמות ללא מעט "כאב ראש" בשאר המדינות המנסות להילחם בתופעה ככל יכולתם. בסופו של דבר נראה כי מדינות לא מעטות מיישמות את הכלל "אם אינך יכול להילחם בהם-הצטרף אליהם" וכך ע"י שהם מפחיתות את שיעור המס הם נהנות מזרימת כסף והשקעות של משקיעים בינלאומיים במילארדי $.
אתה מוזמן ליצור קשר עם אחד מרואי החשבון שלנו היום.
לקבלת פרטים נוספים או לקביעת פגישת ייעוץ חייגו 077-7386666