ניהול מלאי
היבטים חשבונאיים בניהול מלאי לקראת סוף השנה
שנה חדשה עומדת בפתח, ובפרידתנו מן השנה החולפת, יש לתת את הדעת למרכיב מרכזי בסגירת שנה, שהינו ספירת המלאי.
כל עסק (חברה או עצמאי) אשר במסגרת פעילותו עוסק במכירות של מוצרים מחויב לערוך ספירת מלאי בסוף שנה, אשר תוצאותיה ישמשו לצורך עריכת הדוח הכספי וחישוב הרווח השנתי של העסק.
על מנת לאפשר הערכת מלאי נכונה בסוף שנה, יש להקפיד על ניהול מלאי תקין וסדיר במהלך כל השנה. לצורך כך רצוי להשתמש בתוכנה ממוחשבת לניהול מלאי, אליה יוזנו נתונים על מלאי שנכנס לחברה ומלאי שיוצא מהחברה, מה שיאפשר מעקב "און ליין" אחר יתרות המלאי בעסק.
יש לציין, כי ניהול מלאי בצורה סדירה המאפשר בדיקה של מצב המלאי במחסני החברה בכל זמן רצוי, מאפשר ניהול מסודר ויעיל של רכישות המלאי של החברה, ללא צבירת מאגרים מיותרים אשר עלולים לאבד את ערכם עוד קודם שימכרו, וללא הגעה למצב של מחסור במלאי.
כמו כן, ניהול מלאי בצורה יעילה ומבוקרת מאפשר מעקב אחר מלאי ישן אשר נותר במחסני החברה, ומאפשר קבלת החלטות לגביו: האם להחזירו לספק, למוכרו במבצע או כל טיפול אחר בו, לפני שמלאי זה יהפוך להיות "מלאי מת" אשר ישכב במחסני החברה כאבן שאין לה הופכין.
נוסף על האמור לעיל, הקפדה על ניהול מלאי נכון ועל ספירת מלאי על פי הכללים חשובה ביותר גם על מנת להציג רווח נכון בדוח השנתי, רווח אשר מושפע באופן ישיר מערך המלאי לסוף שנה: ככל שהמלאי הסופי גדל, רווחי החברה יגדלו אף הם, ולהיפך.
להלן ידונו מספר סוגיות חשבונאיות בניהול מלאי.
סוגי מלאי
קיימים 4 סוגים עיקריים של מלאי, אשר לכל אחד מהם שיטת הערכה שונה ושיטת הצגה שונה, בהתאם לתקני החשבונאות.
- מלאי חומרי גלם – מלאי חומרים המיועדים לייצור. מלאי זה מאפשר רציפות בייצור, וגודלו נקבע על פי עלות, זמן ייצור וסדרי עדיפויות של הארגון.
- מלאי בתהליך – חומרים הנמצאים בתוך קו הייצור בהמתנה בין תחנות העבודה השונות. מלאי זה נובע מזמני עיבוד שונים של תחנות העבודה.
- מלאי תוצרת גמורה – מלאי מוצרים מוגמרים המיועדים למכירה וממתינים לאספקה ללקוחות.
- מלאי חומרי עזר – חומרים שאינם משתתפים באופן ישיר בייצור אבל נחוצים להשלמת התהליך. לדוגמה: צורכי משרד, חומרי אריזה ועוד.
שיטות להערכת מלאי
- על פי תקן 26 יש להעריך את המלאי על פי עלות או שווי שימוש נטו, כנמוך. יש לשים לב כי תקן 26 אינו חל על מלאי עבודות בתהליך הנובעת מחוזי ביצוע, על מלאי בניינים למכירה, על מכשירים פיננסיים ועל מלאי נכסים ביולוגיים הקשורים לפעילות חקלאית ולייצור חקלאי בעת אסיף. כלומר, הוא אינו חל על מלאי בתהליך המוזכר בסעיף קודם.
עלות מוצר כוללת את עלויות הרכישה: מחיר רכישה, מיסי יבוא, עלויות הובלה וכד', עלויות המרה אשר נתהוו בהמרת חומרים למוצרים גמורים, ועלויות אחרות אשר תורמות להבאת המוצר למיקומו ולמצבו הנוכחי.
עלות מלאי של נכסים שאינם בני החלפה ושל סחורות ושירותים שיוצרו והופרדו לצורך פרוייקטים ספציפיים, תקבע על ידי זיהוי ספציפי של העלויות שלהם. לעומת זאת, כאשר יש מספר גדול של פריטי מלאי שאינם בני החלפה, או במקרה של כל מלאי אחר, ערך המלאי יקבע על פי אחת משתי השיטות של ניהול מלאי: שיטת נכנס ראשון יוצא ראשון או שיטת הממוצע המשוקלל.
שווי מימוש נטו הינו אומדן מחיר המכירה בו צופה החברה למכור את המלאי שלה במהלך העסקים הרגיל, בניכוי אומדן העלויות הצפויות עד להשלמת המוצר ובניכוי אומדן עלויות המכירה. - על פי תקן 4 החל על מלאי עבודות בתהליך, הערכת מלאי מסוג זה תבוצע על פי העלות של אותו חלק מן העבודה אשר טרם הוכר כהכנסה.
כידוע, קבלן מבצע מכיר בהכנסות על פי שיעור ההשלמה, בהתאם לתנאים האמורים בתקן. העלויות של אותו חלק שטרם הוכר כהכנסה, יוצגו כמלאי עבודות בתהליך.
העלויות הנ"ל כוללות עלויות ישירות, כגון: חומרים, שכר עבודה, קבלני משנה, ביטוח, פחת והוצאות הפעלה ואחזקה של ציוד ששימש בלעדית את העבודה וכד'. כמו כן, כוללות העלויות עלויות עקיפות אשר מועמסות על העבודות השונות, כגון: פחת והוצאות הפעלה ואחזקה של ציוד ששימש בכמה עבודות, עלויות ניהול מלאי וכד'.
שיטות לניהול מלאי
כאמור, על פי תקן 26 קיימות 2 שיטות לניהול מלאי, אשר על פיהן ניתן להעריך את עלות המלאי:
- נכנס ראשון יוצא ראשון (נר"יר –FIFO ) – על פי שיטה זו, הנפוצה מבין שיטות ניהול מלאי, החברה רושמת בספריה את היחידות הראשונות שנרכשו כיחידות הראשונות שנמכרו. על פי השיטה, המלאי הישן יוצא מהמחסן ונמכר לפני שהמלאי החדש נמכר. השיטה מתאימה במיוחד למלאי שמתכלה או מתיישן במהירות, כגון: מוצרי מזון או מוצרי אופנה. שיטה זו מקובלת על רשות המסים בישראל לצורכי אומדן עלות המלאי. יתרון שיטה זו הינו בהיותה פשוטה ליישום וחסרונה הינו בהיותה מבוסס על אומדן מקורב ומעוגל.
- ממוצע משוקלל – על פי שיטה זו, ערך המלאי מחושב לפי מחיר ממוצע ליחידת מלאי. חישוב המחיר הממוצע מבוצע על ידי חלוקת סך הכל העלות של המוצרים בתחילת התקופה ושל המוצרים שנרכשו במהלך התקופה בסך הכל מספר יחידות במלאי בתחילת התקופה בתוספת היחידות שנרכשו במהלך התקופה. על מנת לקבוע את ערך המלאי בסוף שנה, מוכפל המחיר הממוצע ליחידה במספר היחידות שנותרו במלאי בסוף השנה. ניתן לחשב את הממוצע על בסיס תקופתי, או על בסיס תמידי – עם קבלת כל משלוח.
לאור האמור לעיל, ניתן להסיק כי בתנאים של עליית מחירים, ערך מלאי סגירה בשיטת נ.ר.י.ר גבוה יותר מאשר בשיטת ממוצע משוקלל, וממילא הרווח הגולמי גבוה יותר.
יש לשמור על עקביות, ולנהל את כל המלאי מאותו סוג על פי אותה שיטה.
בעבר, היתה נהוגה שיטה נוספות לניהול מלאי, והיא שיטת "נכנס אחרון יוצא ראשון" (נאי"ר – LIFO). על פי שיטה זו היחידות האחרונות שנרכשו, נרשמות בספרי החברה כיחידות הראשונות שנמכרו. כיום, תקן חשבונאות 26 הדן בנושא המלאי אינו מאזכר שיטה זו והיא איננה מיושמת.
הצגת מלאי
- הצגה ברווח והפסד: כל סוגי המלאי יוצגו ברווח והפסד בסעיף עלות המכר בניכוי מהקניות ומלאי הפתיחה.
- הצגה במאזן: א. מלאי תוצרת גמורה, מלאי חומרי גלם ומלאי חומרי עזר, יוצגו במאזן בסעיף רכוש שוטף במסגרת סעיף "מלאי".
ב. מלאי עבודות בתהליך יוצג יחד עם סעיף מקדמות מלקוחות ("עודף תקבולים מלקוחות על חשבון ביצוע עבודות על סכום ההכנסות שהוכרו", כלשון תקן 4), כאשר אם עלות המלאי גבוה מיתרת המקדמות מלקוחות יוצגו הנתונים האמורים בצד הנכסים, וכאשר יתרת המקדמות מלקוחות גבוה מיתרת המלאי, יוצגו הנתונים הנ"ל בצד ההתחייבויות.
מלאי בסיסי
המונח "מלאי בסיסי" לא הוגדר מעולם בפקודת מס הכנסה ותקנותיה. עם זאת, מונח זה מקובל בדוחות כספיים המוגשים למס הכנסה כמונח חשבונאי המשקף פריטי רכוש קבוע הנרשמים ל-"מלאי בסיסי" הוני, לראשונה, בעת רכישתם. בעת רכישתם החוזרת הם נרשמים כהוצאה פירותית המוכרת מידי שנה בשנה באופן שוטף.
קיימים 3 מבחנים לזיהויו של מלאי בסיסי:
- מדובר בפריטים שערך כל אחד מהם נמוך מאד.
- מדובר בפריטים שאינן ניתנים לזיהוי ספציפי.
- מדובר בפריטים בעלי תנועה רבה של כניסה ויציאה לעסק.
כגון: מלאי סכו"ם במסעדות או מלאי מצעי מיטה בבתי מלון.
לעומת זאת, פריטים כאמור אשר הינם משמעותיים ואשר הישות צופה להשתמש בהם למשך יותר מתקופה אחת, הינם רכוש קבוע. כמו כן, במידה וניתן להשתמש בפריטים כאמור רק בהקשר עם פריט רכוש קבוע, הם יטופלו כרכוש קבוע.
בהוראות ניהול ספרים מפורטים סוגי העוסקים החייבים בניהול מלאי, מועד ביצוע מפקד המלאי והפרטים שצריכים להיכלל ברשימות המלאי. עסק אשר יהיה מודע להיבטים השונים בסוגית ניהול המלאי ויקפיד על ניהול מלאי סדיר במהלך השנה כולה, יקל עליו לבצע את המוטל עליו בכל הנוגע לניהול מלאי ולעריכת מפקד המלאי בסוף השנה.
עם זאת, יש לתת את הדעת כי קביעת נהלים ברורים וקבועים בכל הנוגע לניהול המלאי, אשר יובאו לידיעת העובדים והאחראים על ניהול פיזי של תנועות המלאי ועל רישום התנועה במלאי, כמו גם המעקב אחר הטמעת הנהלים והעמידה בהם, אינה עניין מסובך ומורכב, אולם התועלת שתופק מכך מרובה.
כל שיש לעשות הוא להחליט – ולבצע.
לקבלת פרטים נוספים או לקביעת פגישת ייעוץ חייגו 077-7386666